Monikulttuurisessa ympäristössä palvelua usealla kielellä

K-citymarket Itäkeskuksessa huokuu kansainvälinen tunnelma. Kaupan asiakkaina on monen eri kulttuurin edustajia, mikä näkyy, tuntuu ja tuoksuu, kun astuu sisään vilkkaaseen, mutta kodikkaaseen kauppaan. Kauppiaspariskunta Mika ja Anne Timonen tutustuttivat kesätoimittajan Itäkeskuksen kesään.

Kauppiaspariskunta tekee kaupasta ihmisen näköisen

Kauppiaat Mika ja Anne Timonen hääräävät kaupassa asiakkaiden joukossa mahdollisimman paljon. Mikan tapaa pesemässä lattioita, järjestelemässä hyllyjä tai muuten vaan tapaamassa asiakkaita. Kauppiaana olemiseen kuuluu monia osa-alueita, joista Timonen kertoo hoitavansa milloin mitäkin, mutta aina täysillä.

- Minulla on hieno lattianpesukone tuolla kaupassa, vähän harmittaa, etten ole ehtinyt ajaa sillä tarpeeksi, kertoo iloinen ja puhelias kauppias. – Kuuluuhan tähän kauppiaan työhön paljon muutakin, mutta minä tykkään hääräillä asiakkaiden keskuudessa, niin heidän on helppo lähestyä minua ja minä taas tiedän mitä heille kuuluu.

Kauppiaat kertovat, että kaupankäynnin lisäksi, arkeen kuuluu myös erilaisia työtehtäviä, kuten siivousta ja vaikkapa putkimiehen hommia, lähes päivittäin pääsee näpertämään jotain.

- Tänä kesänä olemme olleet paljon läsnä asiakkaille, mikä johtuu muun muassa siitä, että Itäkeskuksen uudistus on alkanut, mikä vaikuttaa kauppaamme jonkin verran, pariskunta kertoo. – Osa kaupan asiakkaista on käynyt täällä kymmeniä vuosia, niin heitä kiinnostaa kaupan tulevaisuus.

Kaupan arkea Mikan ja Annen kanssa pyörittävät heidän kaksi kouluikäistä tytärtä. Vapaa-ajalla perheen harrastuksista lähimpänä sydäntä on hevosharrastus, kuuluu perheeseen yksi suomenhevonenkin.

Itäkeskus on mahdollisuuksien kauppapaikka

K-citymarket Itäkeskuksen asiakaskunta on värikäs. Kaupan ympäröiviltä alueilta tulevat asiakkaat edustavat montaa eri kulttuuria, joka myös kaupan työntekijävalinnoissa on huomioitu – kaupassa saa palvelua 14 eri kielellä ja monella murteella. Tämä saakin jatkuvasti kiitosta asiakkailta. Kiristyvässä kilpailutilanteessa tämä on ehdottomasti valtti, mikä näkyykin vuotuisessa yli 2 miljoonassa asiakaskäynnissä.

- Olemme tehneet tietoisen päätöksen henkilökuntamme suhteen, sillä tiedostamme, että palvelemme montaa eri ihmisryhmää, Mika ja Anne kertovat. – Ja tämä on selvästi kannattanut.

Kauppapaikkana Itäkeskus on haasteellinen, mutta kauppias näkee sen mahdollisuutena ja jatkuvana kehityksenä. Mika toteaakin, ettei kaupankäynti ole mikään pika-aidat, vaan paremminkin maraton – joka päivä on opittava uutta ja tehdä korjausliikkeitä, mutta samalla joka päivästä voi oppia tekemään positiivisia muutoksia.

- Olemme tutustuneet uusiin kulttuureihin, jotta voimme kauppiaina tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista ostokokemusta. Kulttuurien ymmärtäminen mahdollistaa meille sen, että tiedämme, miten eri kulttuurien välillä viestitään. Samalla myös opimme perinneruuista ja niiden valmistuksesta ja tätä kautta pystymme tarjoamaan asiakkaillemme heidän kulttuurinsa mukaisia tuotteita ja raaka-aineita, kauppias valottaa monikulttuurisuuden taustoja ja kehitystä.

”Mites kesä on mennyt noin niinku kaupan näkökulmasta?”

Kysymys, joka saa kauppias-Mikan katsomaan toimistohuoneensa ikkunasta ulos ja pienen mietinnän jälkeen puhumaan vuolaasti mansikoista, mustikoista, kaloista ja kulttuurista.

- Tämä kesä on ollut poikkeuksellinen, se on pakko myöntää. Mansikkasato kypsyi myöhässä ja viileät kelit ovat muokanneet ihmisten ostoskäyttäytymistä. Tai oikeastaan käyttäytyminen nimenomaan ei ole muuttunut, vaan pysynyt kevään tasolla. Eri juomia myydään kevään tyyliin ja kuluttaja syö raskaammin, kuin esimerkiksi viime kesänä, jolloin oli huomattavasti lämpimämpää, kauppiaspariskunta kertoo.

Hellekesät näkyvät kaupoissa ihmisten ostoskäyttäytymisessä. Mitä kuumempaa on, sitä enemmän ostetaan kylmiä juomia ja kevyitä ruokia, heräteostoksina ostetaan raikkaita hedelmiä. Tänä kesänä ihmiset eivät ole käyneet piknikillä edellisvuoteen verrattuna yhtä ahkerasti, mikä näkyy evästarvikkeiden myynnissä.

Vaikutuksia on myös toisensuuntaisia, sillä esimerkiksi kalakauppa on kukoistanut läpi kesän. K-citymarket Itäkeskuksen kalatiski onkin kehuttu ja pursuaa tuoretta ja maukasta kalaa, montaa sorttia joka lähtöön!

Tähän vaikuttaa vahvasti myös monikulttuurinen asiakaskunta. Etnisissä talouksissa punainen liha ei ole ykkösmenekki, niin he ostavat paljon kalaa.

Uusi Itäkeskus – mitä vaikutuksia K-citymarketille?

Pääsiäisenä alkanut uudistustoimenpide kaupan osalta on nyt saatu valmiiksi ja nykyisissä tiloissa toimitaan seuraavat kaksi vuotta. Vaikka fyysistä tilaa kaupassa on hieman vähemmän, ei tuotemäärä laskenut. Tällaisenaan kauppa on helposti ja nopeasti asioitava, ihmisen kokoinen lähikauppa.

Uuden Itäkeskuksen myötä myös K-citymarket tulee uudistumaan. Uudesta kaupasta on odotettavissa elämyksellinen ruokakauppa, jossa esille tuodaan sekä kansainvälisyyttä ja monikulttuurisuutta että laadukkuutta ja innovatiivisuutta. Kauppiaan tavoitteena onkin voida kilpailla sekä hinnalla että laadulla Suomen markkinoilla kilpailijoita vastaan.

- Tärkeää kaupassamme on ja tulee olemaan asioinnin helppous, ylivoimainen asiakaskokemus ja se että olemme ihmisen kokoinen kauppa, kauppiaspariskunta toteaa haastattelun lopuksi.

Tuoreimmat jutut

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.