Näin vältät kaamosväsymyksen

Syksyn pimeyden saapuessa saapuu ihmisten mieliin usein myös kaamosväsymystä ja –masennusta. Selätä syysväsymys pienillä ympäristön ja ajattelun muutoksilla.

Keskity asenteeseesi

Jopa kolmannes suomalaisista kokee jonkinasteisia kaamosväsymyksen ja -masennuksen oireita pimeään vuodenaikaan. Omalla asenteella oireita voi kuitenkin helpottaa. Pukeudu ulos lähtiessä lämpimästi, niin hyytävinkin syysviima unohtuu. Esimerkiksi villakangastakki pitää kylmyyden loitolla. Värikäs vaatetus piristää niin itseä kuin ympärillä oleviakin. Unohda oletus, että syksyllä kuuluu olla kurjaa, ja keskity nauttimaan luonnon väreistä ja tunnelmallisista, pimenevistä illoista.

Liiku itsesi virkeäksi

Kun asenne on kunnossa, tulee toisena tärkeänä väsymyksenpoistajana liikunta. Liiku raikkaassa ulkoilmassa esimerkiksi lenkkeilemällä viikonloppuisin valoisaan aikaan. Ole aktiivinen, sillä passivoituminen lisää hinkua jäädä sohvannurkkaan syömään suklaata, kun taas säännöllisen liikuntarutiinin voimin on ensi kerralla aina helpompaa lähteä jumppaan tai kävelylle. Ole kuitenkin itsellesi armollinen: unohda suorittaminen ja sykemittarit, arkinen hyötyliikuntakin riittää, kunhan siitä tulee hyvä olo.

Älä jää kotiin

Ole aktiivinen myös sosiaalisessa elämässäsi. Tehkää jotain mukavaa perheen kesken ja tapaa ystäviä säännöllisesti. Lähde ulos myös silloin, kun se ei välttämättä eniten huvittaisi. Yhteisöllisyys ja hyvät sosiaaliset suhteet auttavat jaksamaan arjessa ja lievittävät väsymyksen ja kaamosmasennuksen oireita.

Hanki kirkasvalolamppu

Syksyllä laskeutuva pimeys ja auringonvalon vähyys väsyttävät. Elimistömme melatoniin määrä kasvaa ja se valmistautuu yöpuulle pahimmassa tapauksessa jo iltapäivällä. Kirkasvalolamppu vaikuttaa käpyrauhasen toimintaan tekemällä olosta virkeämmän. Monissa valaisimissa on himmennin, jonka ansiosta tehoa voi säätää haluamalleen tasolle. Useat kauniit kirkasvalolamput sopivat puolestaan valoisaan vuodenaikaan myös sisustusvalaisimeksi.

Muista vitamiinit

Kaamosväsymys passivoi usein myös keittiössä. Ravintorikkaat ateriat vaihtuvat helpommin arjen nopeisiin valmisratkaisuihin ja herkutteluun, jolloin paino voi päästä salakavalasti nousemaan. Pidä huolta riittävästä vitamiinien saannista valitsemalla kaupassa vihanneksia ja hedelmiä kaikissa sateenkaaren väreissä. Lisää erityisesti marjoja – ne sopivat niin aamupuuroon, välipalajogurtin sekaan kuin iltapalaksi. Ravintolisistä suositellaan kaamoksen aikaan erityisesti D-vitamiinia sekä kalaöljyä.