Kasviksista ja hedelmistä kepeyttä grilliaterialle

Suomalaiset grillaavat entistä useammin lihan lisäksi myös erilaisia vihanneksia ja hedelmiä. Terveelliset kasvikset keventävät raskasta grilliateriaa.

Vartaita ja nyyttejä

Kasviksia ja hedelmiä voi grillata sellaisenaan, vartaissa tai nyyteissä.

Grilliin sopivat loistavasti esimerkiksi maissi, ananas, kesäkurpitsa, kukkakaali, sipuli, tomaatti, paprika sekä erilaiset sienet. Persoonallinen loppusilaus grillattaville kasviksille ja hedelmille valmistuu omatekoisesta marinadista tai mehevistä täytteistä, kuten erilaisista juustoista.

Kovat juustot kuten lehmänmaidosta valmistettu grillijuusto tai vuohenmaidosta tehty halloumi sopivat hyvin kasvisten pariksi, ja grillattujen vihannesten päälle voi murentaa vaikkapa feta-juustoa.

Yhdistä lihan kanssa

Värikkäät vihannekset toimivat myös lihan lisäkkeenä. Hieman anikselta maistuva mieto fenkoli sopii yhteen grillatun kalan kanssa, makea bataatti porsaanlihan kanssa ja raikas ananas kanan kanssa.

Pilko ja siivuta sopiviksi palasiksi

Kasvikset kypsyvät tasaisemmin ja nopeammin siivuina tai lohkoina. Kasvikset kannattaakin kääriä folioon ja laittaa grilliin heti sen sytyttämisen jälkeen, jolloin ne ehtivät kypsyä meheviksi muun ruuanlaiton aikana. Vartaisiin pujotettuina kasviksetkin löytävät paremmin tiensä lasten suihin.

Kaunis annos syntyy grillissä käytetystä paahtoleivästä, jonka päälle grillatut kasvikset kasataan. Tuoreet salaatit tuovat myös raikkautta grillipöytään. Kesän trendikkäin salaatti on täyteläinen coleslaw.

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.
Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.