Vauvasta taaperoksi: Opas vauvanruokien tekoon kotikeittiössä

Kun lapsi siirtyy äidinmaidosta kiinteään ruokaan, ovat hyvät neuvot kalliit. Nämä asiat kannattaa huomioida vauvanruokien valmistuksessa.

Lapsi alkaa totutella kiinteään ruokaan 4–6 kuukauden iässä. Ensimmäisiksi makupaloiksi sopivat hyvin peruna sekä erilaiset kotimaiset marjat ja hedelmät.

Lapsille sopivia marjoja ovat kotimaiset vadelmat, mustikat, herukat, karviaiset, lakat, karpalot, puolukat, ruusunmarjat ja mansikat. Hedelmistä puolestaan soveltuvat omena, banaani, luumu, päärynä, ananas, kiivi, persikka, aprikoosi ja sitrushedelmät.

Ruoat soseutetaan huolella ja lapsi totutetaan niihin vähitellen. Yhtä uutuutta kannattaa tarjota useita kertoja saman viikon aikana. Aluksi ruokaa voidaan vain katsella ja haistella, sitten vasta maistella.

Vähitellen lapselle tarjotaan myös kasviksia, kuten porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, ruusukaalia, maissia, kurkkua, palsternakkaa, leikkopapuja, bataattia, maa-artisokkaa ja tomaattia. Kasvikset keitetään ja soseutetaan huolella. Kurkku ja porkkana voidaan myös raastaa erittäin hienoksi.

Vinkki: soseita voi kerralla valmistaa suurempia määriä ja pakastaa ne pieniin annosrasioihin, jolloin niiden sulattaminen on helppoa, eikä ruokaa tarvitse valmistaa joka päivä.

Yli puolivuotiaat: Viljavalmisteita, lihaa ja kalaa

Puolivuotiaalle lapselle annetaan jo viljavalmisteita, mieluiten täysjyväviljaa. Puurot ovatkin sopivia ruokia syömisen opetteluun kiinteän rakenteensa ansiosta. Leipä lisätään lapsen ruokavalioon kuitenkin vasta 10 kk iässä.

Puolivuotiaille voi tarjota jo lihaa ja kalaa. Aluksi riittää yksi teelusikallinen liha- tai kalasosetta, sillä alle yksivuotias tarvitsee vain yhden ruokalusikallisen jauhettua lihaa tai kalaa ateriaa kohti. Erilaisia lihalaatuja voi tarjota vapaasti, mutta marinoituja lihoja on syytää välttää niiden korkean suolapitoisuuden vuoksi.

Kahdeksan kuukauden iässä soseet muutetaan karkeammiksi ja tuoreraasteiden määrää voi lisätä. Kymmenen kuukauden iässä lapsi syö joko karkeaa sosetta tai samaa ruokaa muiden perheenjäsenten kanssa. Tällöin lapsen ruokarytmi alkaa noudattaa perheen ateriarytmiä.

Maitotuotteisiin lapsi tutustutetaan 10–12 kuukauden iässä. Tutustuttaminen on syytä aloittaa maustamattomilla hapanmaitovalmisteilla, kuten piimällä, jogurtilla tai viilillä. Vähitellen äidinmaito vaihtuu kokonaan lehmänmaitoon. Yksivuotiaalla piimä tai maito onkin jo suositelluin ruokajuoma.

Vältä näitä ruokia pienen lapsen ruokavaliossa

Runsaasti nitraattia sisältäviä kasviksia on syytä välttää pienillä lapsilla. Tällaisia ovat lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, kiinankaali, nokkonen ja pienet varhaisperunat. Myöskään huonosti sulava ruoka, kuten herneet ja pavut, ei kuulu suurina määrinä pienten lasten ruokavalioon. Muita vältettäviä ruokia ovat muun muassa idut, siemenet ja pähkinät.

Maksa ei sovi imetysikäisen ruokavalioon ja myöhemminkin maksan saantia on rajoitettava. Myös hunaja on kielletty alle yksivuotiailta.

Pienten lasten ruoka on syytä valmistaa höyryttämällä, keittämällä sekä mikrossa tai uunissa hauduttamalla. Sen sijaan käristetty ja pannulla paistettu ruoka eivät ole suositeltuja.

Ruoan tulee olla vähäsuolaista, -sokerista ja -mausteista. Alkuun lisäruoat valmistetaan täysin suolattomina ja vähitellen niitä aletaan maustaa yrttimausteilla ja tuoreyrteillä.

Lapsi alkaa tarvita rasvalisäystä ruokiinsa lisäruokien määrän kasvaessa. Tällöin ruokiin lisätään pehmeitä rasvoja, kuten kasviöljyä tai -margariinia.

Terveellisiä välipaloja

Vanhempien vastuulla on tarjota lapsille terveellistä ruokaa, sillä lapsuuden ruokatottumukset heijastelevat vahvasti myöhempiä syömistapoja. Lapsille onkin syytä tarjota runsaasti kasviksia ja hedelmiä. Kasviksia voi helposti ujuttaa moneen ruokaan, kuten vipeltäjän vihreään kasvissosekeittoon, porkkana-lindströmeihin ja pikkufarmarin pastakastikkeeseen.

Välipalojen kanssa on syytä olla tarkkana. Parhaimmillaan ne ovat terveellisiä ja täyttäviä ruokia, jotka sisältävät täysjyväviljaa, hedelmiä ja kasviksia. Maukkaita välipalavaihtoehtoja ovat esimerkiksi puolukka-omenapuuro ja porkkanapannari.

Monipuolisuus on valttia ruokalistaa suunnitellessa. Kalaa tulisi tarjoilla kaksi kertaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen. Muutenkin lihalaatuja on syytä syödä monipuolisesti, ja välillä voi pitää täysin lihattoman päivän. Myös kananmuna on silloin tällöin hyvä vaihtoehto lihalle.

Kunnon kotiruokaa

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Välipaloista energiaa vipeltäjille

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.

Ruoka-aineet tutuiksi

Nostolistauksessa ei ole tässä yhteydessä mitään listattavaa valituilla parametreillä.