Ruokavalio kuntoon - kolesteroli alas

Tiistai 12.09.2017 - klo 15.26 - Blogissa: Pala kakkua

Helpommin sanottu kuin tehty! Oletko samaa mieltä kanssani?

Siitä mistä päättää keventää ja ruokavaliota parantaa, antaa toisesta päästä helposti periksi. Itse sorrun tähän, voin sen tunnustaa. Valitsen mielelläni salaattia ruuaksi; onhan se kevyttä ja terveellistä. Samalla annan itselleni luvan herkutella: leivonnaisilla ja makeisilla. Yhtälö ei taida vaan toimia – tässä iässä.

Sillä minua ja varmasti Jyrkiäkin vaivaa se, että kaupassa on kiirettä, lounas syödään kiireessä tai voi jopa unohtua täysin. Kotiin tullessa on niin kamala nälkä, tuntuu ettei nälkä lopu millään.

Miksikö mietin näitä? Jaahas – tuli käytyä verikokeissa ja kuten niin monella suomalaisella, niin minullakin on kolesteroliarvot hiukan korkeat. Omena päivässä pitää lääkärin loitolla. Toimiikohan vielä?

Päätin kuitenkin aloittaa heti syömään kolesterolia alentavaa margariinia. Tuntui, että se on ehkä se helpoin ja nopein tapa reagoida asiaan. Yleensä syön monta (4-6) palaa leipää päivässä, joten margariinia leivän päällä käytettynä saan toivottavasti riittävän tehon kolesteroliarvojen alentamiseen. Minulla on myös sukurasitteet veri- ja sydänsairauksien osalta, joten olen ollut tietoinen, että kolesteroliarvot voivat hyvinkin kohota jossakin vaiheessa elämää. Miten sattuikaan, kun Benecol-asiakaslehtikin tuli juuri sopivasti postin mukana. Oli hyvä lukea tärkeää ja oikeaa tietoa aiheesta. 

Valikoimaa löytyy

Aamu- tai iltapalana voin hyvin syödä myös kolesterolia alentavaa jogurttia. Kunhan lasken kerrat, kuinka monta kertaa tulee kolesterolia alentavaa tuotetta käytettyä, jotta saan riittävän määrän kasvistanolia. Kerron sinulle sitten ennen joulua (n. 3 kk jälkeen), paljonko kolesteroliarvot ovat alentuneet. Mielestäni helpoin ja mieluisin tapa alentaa kolesterolia on juuri ruokavalion muuttaminen, en mielelläni rupea syömään lääkkeitä tätä varten.

Kun haluaa ruokavaliolla alentaa kolesteroliarvoja, kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:

  • vältä kovia rasvoja
  • suosi ruokaöljyjä, kotimainen rypsiöljy on parasta
  • samalla kannattaa kiinnittää huomiota suolan määrään – vähennä sitä
  • tee itse ruoka (valmisruoka, einekset ja makkara sisältää ns. piilorasvaa, mikä on yleensä kovaa rasvaa)
  • lisää ruokavalioosi täysjyvätuotteita
  • suosi kasviksia ja hedelmiä
  • suosi kalaruokia
  • makeiset pois (kaikkein vaikein asia)
  • syö kuitenkin monipuolisesti – kohtuudella herkkuja
  • suosi kasvirasvatuotteita (tuotteen valmistuksessa käytetty kasvirasvoja, kuten rypsiöljyä, oliiviöljyä) HUOM! KOOKOSRASVA ON KOVAA, vaikka on kasvirasvaa!
  • perinnöllisyys voi tehdä sen, ettei pelkkä ruokavalion muutos ja kolesterolia alentavat tuotteet välttämättä riitä alentamaan kolesteroliarvojasi
  • pidä paino kurissa

Kohonnutta kolesteroliarvoa ei voi tuntea, mutta se on helppo käydä mittauttamassa verikokeella. Kun reagoit varhaisessa vaiheessa kohonneeseen kolesteroliarvoon ja suosit sydänystävällisiä ruokavalintoja (katso yllä), pystyt ehkäisemään sydän- ja verisuonisairauksia. Tässä kohtaa olisi hyvä muistaa myös riittävä liikunta. Minulle hyötyliikuntaa onneksi tulee jonkin verran; sillä kaupalla kertyy kävelyn myötä kilometrejä päivässä ihan mukavasti ja tavaroiden hyllyttäminen käy punttisalitreenistä. Ainakin näillä kymmenillä J ! Mutta kauppiaana täytyy sanoa, että työn tuoma hetkisyys monine haasteineen saattaa vielä nostaa verenpaineita – tunnustan. Itse asiassa tätä nyt juuri kirjoittaessani hengähdän syvään ja ymmärrän missä mennään. Ja jo ajatus verenpaineen mittaamisesta saa lukemat koholleen.

Nyt on siis ollut itsetutkistelun aika. Tämä asia pysäytti minut pohtimaan ruokavalintojani sekä terveyttäni. Oikeilla ruokavalinnoilla on väliä – niin monella tapaa!

 

Vesimeloni-kalkkunasalaatti (4-6:lle)

1 pkt (n. 600 g) Pirkka ohut kalkkunan fileepihvi (tai broilerin fileesuikaleita)
suolaa ja rouhittua mustapippuria
1 pkt Pirkka Parhaat halloumijuustoa
n. 3 kg vesimeloni
2 kpl Pirkka syöntikypsää avokadoa
1 tl sitruunamehua
paistamiseen: rypsiöljyä
tuoreita yrttejä: minttua, korianteria, persiljaa hienonnettuna
kastikkeeksi: Pirkka ekstra neitsytoliiviöljyä

Leikkaa kalkkunan fileepihvit suikaleiksi ja paista pannulla rypsiöljyssä kypsiksi. Mausta suolalla ja rouhitulla mustapippurilla. Anna jäähtyä. Leikkaa juusto viipaleiksi tai kuutioiksi, paista pannulla pienessä määrässä rypsiöljyä. Halkaise vesimeloni ja koverra vesimelonilusikalla sisuksesta palloja (tai kuutioi vesimeloni).

Kuori ja leikkaa avokadojen puolikkaat lohkoiksi. Valuta päälle sitruunamehua.  Yhdistä salaatin aineet ja täytä vesimeloni salaatilla. Koristele tuoreilla yrteillä ja valuta päälle vielä oliiviöljyä.

Reseptin löysin K-Ruoka.fi sivuilta ja asiaa kolesterolista uusimmasta Benecol –tuotteiden asiakaslehdestä!